Toelichting programma's

Bestuur en ondersteuning

Programma Bestuur en ondersteuning

2026

2027

2028

2029

Exogene en autonome ontwikkelingen

Asfalteren fietspaden

-

-

30

30

Exploitatiebijdrage energiekosten

-

173

173

-

Kunstgrasveld Forum Sport

-

60

60

60

Subtotaal

-

233

263

90

Nieuw beleid & Intensiveringen

Actieplan verkeersveiligheid

330

164

148

77

Fietsstraat Beetslaan

30

-

-

-

Herenstraat 40-42

-

-

-

-

Herinrichting Servicecenter

-

-66

-66

-66

Randstadrail

50

150

-

33

Stationsplein Voorburg

30

-

-

-

Sterk voor Noord

650

650

565

565

Subtotaal

1.090

898

647

609

Ombuigingen

Structurele onttrekking algemene reserve

-

2.222

682

-

Subtotaal

-

2.222

682

-

Totaal programma Bestuur en ondersteuning

1.090

3.353

1.592

699

Bedragen x € 1.000

Toelichting

Exogene en autonome ontwikkelingen

Asfalteren fietspaden

Met het oog op de veiligheid en het stimuleren van fietsgebruik, worden de lokale fietspaden aan de Prins Bernhardlaan, Rodelaan en Noordsingel geasfalteerd.

Exploitatiebijdrage energiekosten

De exploitatiebijdrage betreft een compensatie voor de toegenomen energiekosten (stijgende energieprijzen) om een negatief exploitatieresultaat en een mogelijk faillissement van Sportfondsen Nederland (SFN) te voorkomen. Hierdoor wordt de exploitatie tot het eind van de overeenkomst (31-12-2028) voortgezet en kunnen burgers en sportverenigingen gebruik blijven maken van de sportvoorzieningen.

Kunstgrasveld Forum Sport

Forum Sport heeft de wens om de bespeelbaarheid van slecht bespeelbare natuurgrasvelden te vergroten. Daarnaast is de gemeente op zoek naar een locatie voor de tijdelijke huisvesting van onderwijs; het terrein van Forum Sport biedt die mogelijkheid. Om tijdens en na de tijdelijke huisvesting van onderwijs voldoende speelcapaciteit te behouden, zou het omvormen van een natuurgrasveld naar een kunstgrasveld een uitkomst bieden.
Deze omvorming past in een herinrichting van het sportpark, waarbij Forum Sport ook de ambitie heeft om een nieuw clubgebouw in te passen. In een later stadium wordt onderzocht wat de meekoppelkansen zijn van de aanleg van een kunstgrasveld in relatie tot klimaatadaptatie, waterhuishouding en energieopwekking.

Nieuw beleid & Intensiveringen

Actieplan verkeersveiligheid

De gemeente streeft naar een verkeerssysteem waarin iedereen elke dag veilig thuis kan komen. Het college heeft daarom het actieplan verkeersveiligheid opgesteld, waarin beschreven wordt op welke wijze hier invulling aan gegeven gaat worden. Er zijn concrete acties opgesteld voor de volgende vier gebieden: infrastructuur, gedrag en educatie, handhaving en ‘Samen Veilig’ (iBabs 3101). Er is dekking vanuit de reserve mobiliteit.

Fietsstraat Beetslaan

In het verkeers- en vervoerplan 2024 is opgenomen dat stapsgewijs wordt gewerkt aan de realisatie van de Verlengde Velostrada, een metropolitane fietsroute, parallel aan het spoor Den Haag-Leiden. Het inrichten van de Nicolaas Beetslaan als fietsstraat is één van de deelprojecten van dit project. Dit budget wordt ingezet voor de voorbereiding van dit project.

Herenstraat 40-42

De gemeente wordt eigenaar van een bedrijfsverzamelruimte op de begane grond van het nieuwbouwplan aan de Herenstraat 40-42. Na realisatie verhuurt de gemeente deze aan een specifieke doelgroep, bijvoorbeeld startende ondernemers. Hiermee versterkt de gemeente het economisch klimaat en ook de levendigheid van dit deel van de Herenstraat. Conform de Wet Markt en Overheid vindt de verhuur minimaal kostprijsdekkend plaats. De investering bij aankoop en de toekomstige eigenaarslasten worden dus volledig gedekt uit de verhuur.

Herinrichting Servicecenter

De hal van het Servicecentrum is toe aan een vernieuwing om de privacy, functionaliteit en akoestiek te verbeteren. Momenteel ervaren bezoekers onvoldoende privacy bij de balies, is de inrichting verouderd en zorgt geluidsoverlast vanuit het bedrijfsrestaurant voor een onprettige omgeving voor bezoekers en medewerkers. Deze vernieuwing leidt tot jaarlijkse kapitaallasten. Door de herinrichting van het servicecentrum ontstaat ook de mogelijkheid om efficiënter te gaan werken. Door deze besparing kunnen de kapitaalslasten die deze investering met zich meebrengt worden gedekt.

Randstadrail

Leidschendam-Voorburg groeit, evenals de gemeenten om ons heen. Meer mensen betekent meer verplaatsingen. Zonder maatregelen loopt het wegennet in en rond Leidschendam-Voorburg verder vast, dit heeft (grote) gevolgen voor de leefbaarheid en economie. RandstadRail en de metro bieden een hoogwaardig alternatief voor verplaatsingen per auto van en naar grote delen van de regio. Om ervoor te zorgen dat inwoners goed gebruik kunnen maken van de RandstadRail, moeten onder andere de op- en overstapmogelijkheden aangepakt worden. Daarnaast is het verbeteren van de verbinding met Leidschendam Zuid van belang.

Stationsplein Voorburg

Het Stationsplein in Voorburg vormt een centrale plek binnen Voorburg. Met het herontwerpen van het Stationsplein wordt beoogd meer ruimte te creëren voor vergroening en klimaatadaptatie, ruimte te houden voor evenementen, ruimte te houden voor terrassen en wordt rekening gehouden met de primaire functie van het plein (knooppunt voor reizigers).

Sterk voor Noord

Tot en met 2025 was er een jaarlijks budget opgenomen voor het programma Sterk voor Noord. Voor de jaren 2026 en verder is de reserve Sterk voor Noord ter hoogte van € 8,8 miljoen gecreëerd. Om het uitvoeringsplan van 2025 voort te kunnen zetten wordt er vanaf 2026 een jaarlijkse onttrekking gedaan uit de reserve Sterk voor Noord. Elk jaar wordt het plan geëvalueerd en de onttrekking aangepast waar nodig.

Ombuigingen

Structurele onttrekking algemene reserve

De toezichthouder geeft gemeenten de mogelijkheid om beperkt een structurele onttrekking aan de reserve te doen om de begroting sluitend te maken. In de jaren 2027 tot en 2028 maakt onze gemeente hier gebruik van.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 17:19:39 met de export van 05/28/2025 17:12:52