Programma Bestuur en ondersteuning | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Exogene en autonome ontwikkelingen | ||||
Asfalteren fietspaden | - | - | 30 | 30 |
Exploitatiebijdrage energiekosten | - | 173 | 173 | - |
Kunstgrasveld Forum Sport | - | 60 | 60 | 60 |
Subtotaal | - | 233 | 263 | 90 |
Nieuw beleid & Intensiveringen | ||||
Actieplan verkeersveiligheid | 330 | 164 | 148 | 77 |
Fietsstraat Beetslaan | 30 | - | - | - |
Herenstraat 40-42 | - | - | - | - |
Herinrichting Servicecenter | - | -66 | -66 | -66 |
Randstadrail | 50 | 150 | - | 33 |
Stationsplein Voorburg | 30 | - | - | - |
Sterk voor Noord | 650 | 650 | 565 | 565 |
Subtotaal | 1.090 | 898 | 647 | 609 |
Ombuigingen | ||||
Structurele onttrekking algemene reserve | - | 2.222 | 682 | - |
Subtotaal | - | 2.222 | 682 | - |
Totaal programma Bestuur en ondersteuning | 1.090 | 3.353 | 1.592 | 699 |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting
Exogene en autonome ontwikkelingen | |
Asfalteren fietspaden | Met het oog op de veiligheid en het stimuleren van fietsgebruik, worden de lokale fietspaden aan de Prins Bernhardlaan, Rodelaan en Noordsingel geasfalteerd. |
---|---|
Exploitatiebijdrage energiekosten | De exploitatiebijdrage betreft een compensatie voor de toegenomen energiekosten (stijgende energieprijzen) om een negatief exploitatieresultaat en een mogelijk faillissement van Sportfondsen Nederland (SFN) te voorkomen. Hierdoor wordt de exploitatie tot het eind van de overeenkomst (31-12-2028) voortgezet en kunnen burgers en sportverenigingen gebruik blijven maken van de sportvoorzieningen. |
Kunstgrasveld Forum Sport | Forum Sport heeft de wens om de bespeelbaarheid van slecht bespeelbare natuurgrasvelden te vergroten. Daarnaast is de gemeente op zoek naar een locatie voor de tijdelijke huisvesting van onderwijs; het terrein van Forum Sport biedt die mogelijkheid. Om tijdens en na de tijdelijke huisvesting van onderwijs voldoende speelcapaciteit te behouden, zou het omvormen van een natuurgrasveld naar een kunstgrasveld een uitkomst bieden. |
Nieuw beleid & Intensiveringen | |
Actieplan verkeersveiligheid | De gemeente streeft naar een verkeerssysteem waarin iedereen elke dag veilig thuis kan komen. Het college heeft daarom het actieplan verkeersveiligheid opgesteld, waarin beschreven wordt op welke wijze hier invulling aan gegeven gaat worden. Er zijn concrete acties opgesteld voor de volgende vier gebieden: infrastructuur, gedrag en educatie, handhaving en ‘Samen Veilig’ (iBabs 3101). Er is dekking vanuit de reserve mobiliteit. |
Fietsstraat Beetslaan | In het verkeers- en vervoerplan 2024 is opgenomen dat stapsgewijs wordt gewerkt aan de realisatie van de Verlengde Velostrada, een metropolitane fietsroute, parallel aan het spoor Den Haag-Leiden. Het inrichten van de Nicolaas Beetslaan als fietsstraat is één van de deelprojecten van dit project. Dit budget wordt ingezet voor de voorbereiding van dit project. |
Herenstraat 40-42 | De gemeente wordt eigenaar van een bedrijfsverzamelruimte op de begane grond van het nieuwbouwplan aan de Herenstraat 40-42. Na realisatie verhuurt de gemeente deze aan een specifieke doelgroep, bijvoorbeeld startende ondernemers. Hiermee versterkt de gemeente het economisch klimaat en ook de levendigheid van dit deel van de Herenstraat. Conform de Wet Markt en Overheid vindt de verhuur minimaal kostprijsdekkend plaats. De investering bij aankoop en de toekomstige eigenaarslasten worden dus volledig gedekt uit de verhuur. |
Herinrichting Servicecenter | De hal van het Servicecentrum is toe aan een vernieuwing om de privacy, functionaliteit en akoestiek te verbeteren. Momenteel ervaren bezoekers onvoldoende privacy bij de balies, is de inrichting verouderd en zorgt geluidsoverlast vanuit het bedrijfsrestaurant voor een onprettige omgeving voor bezoekers en medewerkers. Deze vernieuwing leidt tot jaarlijkse kapitaallasten. Door de herinrichting van het servicecentrum ontstaat ook de mogelijkheid om efficiënter te gaan werken. Door deze besparing kunnen de kapitaalslasten die deze investering met zich meebrengt worden gedekt. |
Randstadrail | Leidschendam-Voorburg groeit, evenals de gemeenten om ons heen. Meer mensen betekent meer verplaatsingen. Zonder maatregelen loopt het wegennet in en rond Leidschendam-Voorburg verder vast, dit heeft (grote) gevolgen voor de leefbaarheid en economie. RandstadRail en de metro bieden een hoogwaardig alternatief voor verplaatsingen per auto van en naar grote delen van de regio. Om ervoor te zorgen dat inwoners goed gebruik kunnen maken van de RandstadRail, moeten onder andere de op- en overstapmogelijkheden aangepakt worden. Daarnaast is het verbeteren van de verbinding met Leidschendam Zuid van belang. |
Stationsplein Voorburg | Het Stationsplein in Voorburg vormt een centrale plek binnen Voorburg. Met het herontwerpen van het Stationsplein wordt beoogd meer ruimte te creëren voor vergroening en klimaatadaptatie, ruimte te houden voor evenementen, ruimte te houden voor terrassen en wordt rekening gehouden met de primaire functie van het plein (knooppunt voor reizigers). |
Sterk voor Noord | Tot en met 2025 was er een jaarlijks budget opgenomen voor het programma Sterk voor Noord. Voor de jaren 2026 en verder is de reserve Sterk voor Noord ter hoogte van € 8,8 miljoen gecreëerd. Om het uitvoeringsplan van 2025 voort te kunnen zetten wordt er vanaf 2026 een jaarlijkse onttrekking gedaan uit de reserve Sterk voor Noord. Elk jaar wordt het plan geëvalueerd en de onttrekking aangepast waar nodig. |
Ombuigingen | |
Structurele onttrekking algemene reserve | De toezichthouder geeft gemeenten de mogelijkheid om beperkt een structurele onttrekking aan de reserve te doen om de begroting sluitend te maken. In de jaren 2027 tot en 2028 maakt onze gemeente hier gebruik van. |