Investeringsplan

Actualisatie investeringsplan
Jaarlijks worden de investeringsprojecten integraal doorgelicht en wordt het bestaande investeringsplan (IVP) geactualiseerd. Aandachtspunten bij de herijking van het IVP zijn de uitvoeringsplanning, de looptijden en de financiële consequenties.
Het bestaande IVP is daarbij aangevuld met nieuwe (vervangings)investeringen die voortvloeien uit:
reeds genomen raadsbesluiten na 13 november 2024 tot en met maart 2025, vervangingsinvesteringen die nog niet in het IVP waren opgenomen en nieuwe investeringsprojecten die worden voorgelegd bij de Kadernota 2026-2029.

Met deze informatie kan de raad:

  • Nieuwe investeringen beschikbaar stellen
  • Verhogingen of verlagingen op lopende investeringen vaststellen
  • Kennisnemen van het effect van indexeringen als gevolg van stijgende prijzen
  • Kennisnemen van het temporiseren van investeringen in de planningshorizon
  • Kennisnemen van (niet)-beïnvloedbare vertragingen in de voorbereiding en realisatie van investeringen
  • Kennisnemen van de voortgang van de investeringen

Algemeen beeld

Investeringsomvang

Totaal

t/m 2025

2026

2027

2028

2029

Actualisatie IVP 2025-2028

260.670

69.805

50.919

80.134

34.052

25.760

Raadsbesluiten t/m maart 2025

4.211

2.356

689

389

389

389

Vervangingsinvesteringen

5.297

850

968

569

1.394

1.517

Ontwikkelingen Kadernota

11.174

2.944

4.560

2.620

525

525

Totaal

281.352

75.956

57.135

83.712

36.359

28.190

Bedragen x € 1.000

De investeringen in de kolom 't/m 2025' bevatten, naast de nieuw op te starten (vervangings)investeringen (circa € 18 miljoen) ook de nog lopende investeringen van vóór 2025 (circa € 52 miljoen). Er is rekening gehouden met fasering van investeringen die een langere looptijd kennen voordat ze daadwerkelijk gerealiseerd zijn. De totaalbedragen van deze investeringen zijn daarom naar rato van de doorlooptijd of naar een aangepaste verdeling verwerkt in de jaarschijven.

De investeringen met de grootste financiële impact betreffen die in onderwijshuisvesting (totaal circa € 82 miljoen) en rioolprojecten (totaal circa € 95 miljoen). Deze projecten lopen langer door dan 2029. Dat neemt niet weg dat in dit meerjarenperspectief een aantal projecten hun ‘piekuitgaven’ hebben. Voor onderwijshuisvesting is dat in het jaar 2027 (€ 45 miljoen); de realisatie van het Maartenscollege staat hier gepland. Voor de rioolprojecten zit de piek vooral in 2025 en 2026 (gemiddeld € 19 miljoen per jaar).

In de 1 e Tussentijdse rapportage van 2025 wordt nader ingegaan op de actualisatie van het IVP, de raadsbesluiten tot en met maart en de vervangingsinvesteringen.

Ontwikkelingen Kadernota
In deze Kadernota lichten we, in de betreffende programma's, de investeringen toe die nu voorliggen om mee akkoord te gaan en beschikbaar te stellen.

Programma

Lasten

Baten

2025

2026

2027

2028

2029

Bestuur en ondersteuning

3.420

0

1.925

1.325

120

25

25

Mobiliteit en bereikbaarheid

4.650

1.000

915

1.735

2.000

0

0

Economie

45

0

45

0

0

0

0

Volksgezondheid en milieu

3.059

0

59

1.500

500

500

500

Totaal

11.174

1.000

2.944

4.560

2.620

525

525

Bedragen x € 1.000

In bovenstaande tabel is een samenvatting gegeven van de opgevoerde investeringen per programma. Bij programma Mobiliteit en bereikbaarheid is € 1 miljoen opgenomen bij de baten. Het gaat hier om een rijksbijdrage van de  MRDH voor het project Randstad Rail Halte.

Hieronder is een specificatie opgenomen van de investeringsprojecten die voor de komende jaren gepland zijn om te voldoen aan de ontwikkelingen die in deze Kadernota zijn voorzien. Onder de tabel worden deze investeringsprojecten kort toegelicht.

Programma

Lasten

Baten

2025

2026

2027

2028

2029

Bestuur en ondersteuning

3.420

0

1.925

1.325

120

25

25

Bedrijfsverzamelgebouw Herenstraat-Herentuyn

1.800

0

1.800

0

0

0

0

Werkplekken RP1

95

0

0

0

95

0

0

Thuiswerkplekken - beeldschermen

125

0

25

25

25

25

25

Inrichting Servicecentrum

900

0

0

900

0

0

0

Nis BIO - fysieke aanpassingen

500

0

100

400

0

0

0

Mobiliteit en bereikbaarheid

4.650

1.000

915

1.735

2.000

0

0

Actieplan Verkeersveiligheid

1.740

0

915

825

0

0

0

Asfalteren fietspaden

910

0

0

910

0

0

0

Randstad Rail Halte

2.000

1.000

0

0

2.000

0

0

Economie

45

0

45

0

0

0

0

Evenementenkasten

45

0

45

0

0

0

0

Sport,cultuur en recreatie

3.059

0

59

1.500

500

500

500

Forum Sport kunstgrasveld

1.000

0

0

1.000

0

0

0

Bomenbeleid

2.000

0

0

500

500

500

500

Nieuwe Driemanspolder Kanoroute

59

0

59

0

0

0

0

Totaal

11.174

1.000

2.944

4.560

2.620

525

525

Bedrijfsverzamelgebouw Herenstraat-Herentuyn (€ 1.800.000)
Een bedrijfsverzamelruimte draagt bij aan de levendigheid van de Herenstraat. Er is in Voorburg een forse vraag naar bedrijfsruimte voor starters. Een concept van een bedrijfsverzamelgebouw dat gedurende een aantal jaar ruimte biedt aan jonge ondernemers past goed op deze locatie. De toekomstige kapitaallasten van € 57.000 per jaar vanaf 2027 worden gedekt uit kostendekkende huur.

Werkplekken Raadhuisplein 1 (RP1) (€ 95.000)
In het kader van de verbouwing van de raadzaal wordt al het meubilair in de locatie RP1 vervangen. Het huidige meubilair uit RP1 wordt hergebruikt op andere locaties, waar het in gebruik blijft totdat het niet langer bruikbaar is. Op deze manier wordt het meubilair op een duurzame en verantwoorde wijze ingezet, wat bijdraagt aan een efficiënte benutting van beschikbare middelen.

Thuiswerkplekken beeldschermen (€ 25.000 per jaar)
In de Corona pandemie is destijds een eenmalig bijdrage geleverd voor de thuiswerkplekken. Hiervoor zijn geen structurele middelen voor gereserveerd als het gaat om de extra IT faciliteiten zoals extra schermen en accessoires. Vanaf 2026 zijn structurele middelen beschikbaar om bestaande schermen te gaan vervangen. Met deze investeringskredieten zijn we in staat om personeel te voorzien in een goede thuiswerkplek vanuit IT perspectief.

Inrichting Servicecentrum (€ 900.000)
De hal van het Servicecentrum, is toe aan een vernieuwing om de privacy, functionaliteit en akoestiek te verbeteren. Momenteel ervaren bezoekers onvoldoende privacy bij de balies, is de inrichting verouderd en zorgt geluidsoverlast vanuit het bedrijfsrestaurant voor een onprettige omgeving voor bezoekers en medewerkers. Om deze vernieuwing mogelijke te maken is € 900.000 benodigd. Door de herinrichting van het servicecentrum ontstaat de mogelijkheid om efficiënter te gaan werken. Daardoor deze besparing kunnen de kapitaalslasten die deze investering met zich meebrengt worden gedekt.

Nis BIO - fysieke aanpassingen (€ 500.000)

De implementatie van de Network and Information Security Directive 2 (NIS2) en de aankomende Cyberbeveiligingswet (Cbw) verplicht gemeenten tot een aanzienlijke versterking van hun informatiebeveiliging en cyberweerbaarheid. De gemeente wordt als essentiële entiteit wettelijk verantwoordelijk voor het naleven van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO2), inclusief de implementatie van een managementsysteem voor informatiebeveiliging (ISMS) conform de NEN-ISO/IEC 27001-norm. De gemeente staat voor de uitdaging om te voldoen aan de verplichtingen uit de Network and Information Security Directive 2 (NIS2) en de aankomende Cyberbeveiligingswet (Cbw). Dit vereist een aanzienlijke versterking van de informatiebeveiliging en cyberweerbaarheid. Op dit moment is de basis onvoldoende op orde. Voor fysieke aanpassingen is een investering van € 500.000 nodig. Ook worden twee lopende investeringen (Moderne flexibele werkplek migratie netwerkschijven en Versaasing applicaties 1e deel) verhoogd. Deze bijstellingen zijn opgenomen in de actualisatie van het investeringsplan 2025-2029.

Actieplan Verkeersveiligheid (€ 1.740.000)
De gemeente streeft naar een verkeerssysteem waarin iedereen elke dag veilig thuis kan komen en daarom heeft het college het actieplan Verkeersveiligheid opgesteld. Elk verkeersslachtoffer is er één te veel. De gemeente streeft naar een veilige situatie in het verkeer waarin iedereen elke dag veilig thuis kan komen. Het actieplan beschrijft op welke wijze de gemeente hier invulling aan gaat geven aan de hand van concrete acties op 4 gebieden: infrastructuur, gedrag en educatie, handhaving en ‘Samen Veilig’. In dit voorstel zijn de benodigde budgetten en investeringen in kaart gebracht waar op dit moment geen dekking voor is. Doel van dit voorstel is om inzichtelijk te maken welke projecten relevant zijn om de verkeersveiligheid in LV te vergroten. De beoogde investeringen zijn in dit hoofdstuk in de bovenstaande tabel verwerkt.

Asfalteren fietspaden (€ 910.000)
Gezien de wens om regionale en lokale gemeentelijke fietspaden binnen onze gemeente te asfalteren in verband met veiligheid en stimuleren fietsgebruik, wordt gevraagd welk lokaa
fietspad in aanmerking komt en de daarbij behorende financiële middelen beschikbaar te stellen. Voorgesteld wordt voor de lokale fietspaden de Prins Bernhardlaan ad € 460.000, Rodelaan € 220.000 en Noordsingel € 230.000 daarvoor aan te merken en hiervoor een totaal investeringsbedrag van € 910.000 beschikbaar te stellen.

Randstad Rail Halte (€ 2.000.000)
Randstadrailhalte Leidschendam-Voorburg heeft veel in-, uit- en overstappers. De MRDH werkt in het kader van het MIRT inmiddels aan een verdere capaciteitsverhoging van de verbindingen met Rotterdam en Den Haag. Tussen Den Haag en Zoetermeer wordt ingezet op gekoppeld rijden, waardoor ook meer capaciteit ontstaat. De hoofdtoegangen tot de halte, vanaf het Oosteinde kunnen verder worden verbeterd. De entrees vanaf de andere oever van de Vliet zijn nu ronduit slecht. Hier wordt bezien of er liften kunnen worden geplaatst en er een extra voetgangersbrug over de Vliet kan komen voor de perrons richting Den Haag. Daarnaast kan de halte tussen de spoorlijn en Zeeheldenwijk een Mobiliteitshub krijgen en ook een verbinding voor langzaam verkeer met de Zeeheldenwijk en Leidschendam Zuid. Om in aanmerking te komen voor de rijksbijdrage moet het project(onderdeel) vóór 2030 worden opgeleverd.

Evenementenkasten (€ 45.000)
Als gevolg van niet meer voldoen aan wet- en regelgeving dienen drie evenementenkasten te worden vervangen. Het gaat om evenementenkasten bij de Rodelaan en Notenboompark (Bernhardlaan).

Forum Sport kunstgrasveld (€ 1.000.000)
Forum Sport heeft slecht bespeelbare natuurgrasvelden, aanleg van een kunstgrasveld lost dit op. Daarnaast is de gemeente is op zoek naar een locatie voor tijdelijke huisvesting voor onderwijs die op dit terrein van Forum Sport georganiseerd kan worden.

Bomenbeleidsplan (€ 500.000 per jaar – totaal € 5.000.000 in 10 jaar)
Bomen spelen een cruciale rol in het bestrijden van klimaatverandering, het verminderen van hittestress in steden, het bevorderen van welzijn en het ondersteunen van biodiversiteit. Ze zijn essentieel voor een gezonde planeet en het behoud van leven. De gemeente Leidschendam- Voorburg, die bekendstaat als een groene woongemeente, wil haar imago versterken door meer groen aan te planten en het bestaande bomenbestand te beschermen. Het nieuwe bomenbeleidsplan (2025-2035) richt zich op het beschermen en versterken van een gevarieerd en toekomstbestendig bomenbestand, met als doel de natuurvoordelen voor mens en dier de komende jaren te vergroten. De investering loopt over een tijdsbestek van 10 jaar, waarbij per jaar 200 nieuwe bomen worden aangeplant.

Nieuwe Driemanspolder Kanoroute (€ 59.000)
De Nieuwe Driemanspolder is primair een waterbergingsgebied in de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer en ligt tussen deze gemeenten en Den Haag Leidschenveen. Behalve waterberging heeft het gebied de functies natuur en extensieve recreatie. De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft samen met de gemeente Zoetermeer, het hoogheemraadschap van Rijnland en allerlei gebruikers van het gebied een plan voor de toekomst opgesteld. Voor het deel in onze gemeente betekent dit inzet op natuurbescherming en passende recreatie. De gemeente Leidschendam-Voorburg wil een kanoroute realiseren rond Stompwijk en in de Nieuwe Driemanspolder. De benodigde vaarwegen zijn aanwezig, het gaat om vaarwegwijzers en steigers. De steigers zijn nodig omdat de kano vier keer naar een andere vaarweg moet worden overgedragen. Dit is onvermijdelijk vanwege het verschil in waterpeil. Door bordjes langs de vaarweg te plaatsen, is het voor kanoërs duidelijk waar ze zijn en waar ze heen moeten.

Het beoogde resultaat is een bruikbare, toegankelijke, recreatieve kanoroute door het gebied van de Nieuwe Driemanspolder en rond Stompwijk. Door deze kanoroute kunnen recreanten van de polder genieten en deze (opnieuw) ontdekken. Dit nodigt uit om te bewegen en te recreëren in de natuur. De benodigde investeringen voor steigers en bebording zijn in bovenstaand opgenomen.

Overige lopende investeringsprojecten

Julianabaan (€ 21.000.000)
Voor de herontwikkeling van winkelcentrum Julianabaan is in 2024 een investeringskrediet opgenomen van € 14 miljoen. Deze investering is bij de actualisatie van het Investeringsplan opgehoogd naar € 21 miljoen op basis van de uitgewerkte varianten voor de Julianabaan. De kapitaallasten van deze investering gaan pas lopen na 2029 en zijn hierdoor niet zichtbaar in deze kadernota. Het gaat om een jaarlijkse last van € 700.000 vanaf 2033.

Huisvesting raad & griffie (€ 9.400.000)
De gemeenteraad heeft op 5 juli 2022 bij raadsbesluit 2924 het college opdracht verleend om scenario 2.b inclusief 3 opties, gebaseerd op het haalbaarheidsonderzoek naar verhuizing van raad en griffie naar het Raadhuisplein 1, verder uit te werken inclusief kostenraming. Op 19 maart 2024 heeft de raad de uitwerking in de vorm van een schetsontwerp goedgekeurd inclusief kostenraming en opdracht gegeven om dit schetsontwerp verder uit te werken naar voorlopig ontwerp en definitief ontwerp met kostenraming. Indien de raad instemt met deze uitwerking en het benodigde krediet beschikbaar stelt, dan kunnen de voorbereidingen voor de verbouwing starten en kan het verbouwde pand eind 2026 in gebruik worden genomen. In de stuurgroep Raadzaal is besloten om de verwachte investering van € 9,4 miljoen (excl. tijdelijke huisvesting) in de kadernota op te nemen. Eerder is € 6,6 miljoen als krediet in de begroting verwerkt. Dat betekent ten opzichte van de eerder opgenomen voorziening op de investeringsbegroting van € 6,6 miljoen een verhoging van € 2,8 miljoen. De kapitaallasten bedragen in de nieuwe situatie naar verwachting € 130.000. Deze aanpassing op het reeds bestaande investeringskrediet is verwerkt in de actualisatie van het Investeringsplan (zie 1 e Tussentijdse rapportage 2025).

kapitaallasten
Bovenstaande nieuwe investeringen hebben impact op het meerjarenperspectief omdat met hieruit voortvloeiende kapitaallasten rekening moet worden gehouden. Deze kapitaallasten zijn in de kadernota onder de betreffende programma’s verwerkt.

Vanuit de reserve Mobiliteit en Algemene reserve vrij besteedbaar worden de afschrijvingslasten van sommige investeringskredieten gedekt. Dit heeft een verlagend effect op de kapitaallasten. In het meerjarenperspectief van de kadernota is in deze gevallen alleen het netto effect dit op de kapitaallasten heeft opgenomen.

Na besluitvorming worden de investeringen opgenomen in het Investeringsplan en de kapitaallasten verwerkt in de Programmabegroting 2026-2029.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 17:19:39 met de export van 05/28/2025 17:12:52