Project Herentuyn en Bedrijfsverzamelgebouw Herenstraat
Het project Herentuyn is in aanbouw. Op de plaats van het voormalig gemeentekantoor realiseert de koper/ontwikkelaar een ondergrondse parkeergarage, een nieuwe Hoogvliet supermarkt en woningbouw. De gemeente is voornemens ook het deel van het gemeentekantoor aan de Herenstraat 42 te verkopen aan deze ontwikkelaar. Het plan is om het rijksmonument en het naastgelegen perceel volledig in oude luister te herstellen. Er komen nog zeven appartementen met op de begane grond een bedrijfsverzamelruimte.
Gebiedsontwikkeling Overgoo/Fleetpark
De specifieke uitkering voor de gebiedsontwikkeling is toegekend en de raad heeft een besluit genomen over de 50% cofinanciering en het niet-subsidiabele deel van de noodzakelijke aanpassingen in de openbare ruimte. Het tekort op de totale ontwikkeling is gedekt in de begroting. Voor de specifieke uitkering is een deadline; er moet uiterlijk drie jaar na verstrekken van de specifieke uitkering gestart zijn met de realisatie, dus in april 2027. Alles wordt in het werk gesteld om voor die datum met de uitvoering van het project te starten.
Basisontwerp verkabeling hoogspanningstracé
Voor het ondergronds brengen van de hoogspanningslijnen (verkabeling), is in het voorjaar van 2024 de fase van het basisontwerp gestart. Deze fase duurt standaard zo’n 2 jaar. Het basisontwerp zal beter zicht geven op de definitieve kosten van de verkabeling. Dit zal ook leiden tot een bijstelling van de bestemmingsreserve ondergrondse hoogspanningskabels door indexeringen van afgelopen jaren.
Korting BDU-uitkering MRDH
Voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is er een dreigende korting van € 59 miljoen op de Brede Doeluitkering (BDU). Als deze korting van ruim 10% doorgaat, heeft dat gevolgen voor (exploitatie van) openbaar vervoer en de aanleg van nieuwe infrastructuur.
Leidschendammerhout
Het Leidschendammerhout is een langgerekt natuur- en recreatiegebied met bossen, grasland, riet en plassen. Het maakt deel uit van het gebied Duin, Horst en Weide (DHW), de groene buffer tussen de Haagse en Leidse regio. Door deelname aan de Landschapstafel DHW werken meerdere partijen aan versterking van de groene kwaliteit van het DHW-gebied. De komende jaren doen zich naar verwachting binnen het Leidschendammerhout meerdere groene ontwikkelingskansen voor. In dat geval is een gebiedsvisie nodig alsook een raming van de kosten van vergroeningsmaatregelen.
Herontwikkeling woonoord Duivenvoorde
Met de St. Woonoord Duivenvoorde is in december 2023 gekomen tot een IOK. Thans wordt de haalbaarheid onderzocht van het initiatief om ca. 125 ouderenwoningen (100% in de sociale huursector) aan de woningvoorraad toe voegen. De uiteindelijke resultaten over de haalbaarheid worden naar verwachting in het vierde kwartaal van 2025 voorgelegd aan college en raad. Er is thans nog geen scherp beeld te verkrijgen over de financiële businesscase. De mogelijke financiële bijdragen van de gemeente wordt deels gedekt uit het door de Provincie Zuid-Holland toegekende projectsubsidie Woonoord Duivenvoorde blok 1 van € 250.000.
Hoogvliet Klaverweide
Het initiatief van Hoogvliet Beheer b.v. is gericht op de herontwikkeling van het winkelgebied Klaverweide met de toevoeging van circa 75 woningen, een ondergronds parkeergarage en het verbeteren van de openbare ruimten. In maart 2025 is met deze partij een intentieovereenkomst afgesloten om de haalbaarheid van de plannen nader te verkennen.
Ontwikkeling buitenlocatie Stadsbeheer
In 2025 verhuist Fugro van de Veurse Achterweg naar Nootdorp. Het vrijkomen van de huidige (geschakelde) percelen biedt mogelijkheden tot herontwikkeling en daarmee een kwaliteitsimpuls voor het gebied. Aan de Fugro-locatie grenzen nog een drietal kavels met ambities, onder meer de nieuwbouw van de buitenlocatie van Stadsbeheer. Het nieuwbouwplan wordt betrokken bij de in voorbereiding zijnde Gebiedsvisie Veurse Achterweg.
Actieplan Verkeersveiligheid
In 2025 komt het Actieplan Verkeersveiligheid naar buiten. Te nemen maatregelen om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te vergroten kunnen naar verwachting worden gedekt uit de reserve Mobiliteit. Het in 2023 genomen kabinetsbesluit om een groot aantal rijksprojecten te pauzeren, waaronder het project A4 Haaglanden / N14, heeft waarschijnlijk tot gevolg dat de druk op het autoverkeer het lokaal wegennet toeneemt en daarmee de verkeersveiligheid en leefbaarheid meer onder druk komen te staan. Het gevolg hiervan kan zijn dat de komende jaren additionele middelen nodig zijn om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de gebieden rondom de lokale wegen niet te later verslechteren. Deze ontwikkeling is nu nog niet te vertalen in een extra impuls.
De komende jaren worden de middelen die door het rijk beschikbaar worden gesteld verder versoberd. Dat betekent dat in 2025 de basis moet worden gelegd om vanaf 2026 zo veel als mogelijk werk met werk te kunnen maken en dit te ondersteunen met de basis die wordt gelegd.
Programma's Omgevingswet
Naar verwachting wordt in het eerste kwartaal van 2026 de Omgevingsvisie vastgesteld. In de visie worden omgevingsprogramma’s aangekondigd waarin deze vervolgens uitgewerkt wordt. Voor het realiseren van de eerste programma's is specifieke expertise, projectcapaciteit (onder andere procesmanagement) en onderzoek nodig. In de huidige organisatie ontbreekt de ruimte en deels ook de kennis om dit zelf te doen. Op basis van de vastgestelde Omgevingsvisie zal een meerjarenplanning en begroting gemaakt worden voor de programma's vanaf 2026. Op dit moment is dus nog niet bekend aan welke programma’s gewerkt zal worden en welke extra kosten hiermee gemoeid zijn.
Integraal huisvestingsplan
In 2025 wordt samen met de onderwijspartners en kinderopvang een nieuw Integraal Huisvestingsplan (IHP) opgesteld voor het primair en voorgezet onderwijs. In het IHP wordt voor de komende 16 jaar de huisvestingsopgave op het gebied van onderwijshuisvesting in Leidschendam-Voorburg inzichtelijk gemaakt in omvang, doelstellingen en proces. Naar verwachting zal in het derde kwartaal van 2025 het nieuwe IHP aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Voor alle projecten geldt hierbij een aantal (wettelijke) minimumeisen. Voor onderwijshuisvesting zijn dat BENG-eisen (energieprestatie conform Bouwbesluit) en Frisse Scholen klasse B. Met ingang van 2023 is ENG (Energie Neutraal Gebouw) de basis voor Leidschendam-Voorburg. Per project kunnen hier desgewenst bovenwettelijke of locatiespecifieke eisen of ambities aan worden toegevoegd. In het IHP worden de financiële consequenties van de verschillende ambitieniveaus inzichtelijk gemaakt. In de uitvoering van het IHP wordt zoveel mogelijk ingespeeld op actuele risico's als prijspeilontwikkelingen (bijvoorbeeld op een eventuele bouwkostenstijging) en netcongestie.
Project A4 Haaglanden N14
Het project A4 Haaglanden N14 staat door Rijkskeuzes voor lange tijd (naar verwachting tot minstens 2030) op pauze. In MRDH-verband (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) is een mitigerende maatregelenpakket ontwikkeld dat op kortere termijn de verkeersdruk op de betreffende rijkswegen moet verminderen. Voor Leidschendam-Voorburg gaat het daarbij om de onderdelen fietsmaatregelen rondom de Mall en RandstadRailhalte Leidschendam-Voorburg. Als de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH op 14 mei 2025 instemt met het mitigerend maatregelenpakket, zal verdere besluitvorming door het Rijk in het najaar 2025 plaatsvinden. Pas dan wordt definitief duidelijk of en hoeveel geld het Rijk beschikbaar stelt en of de gemeente een eventueel voorbereidingsbudget beschikbaar moet stellen. Zodra er meer duidelijk is of het pakket (geheel of op onderdelen) door kan gaan, zal de gemeente dit meenemen in begroting 2026.
Mobiliteit rondom Mall of the Netherlands
De gemeente Leidschendam-Voorburg is niet de enige partij die moet investeren in de mobiliteitsaanpak rond de Mall. Het college wil dat ook het regionale maatregelenpakket voor het stilgelegde Rijksproject A4 Haaglanden/N14 verbeteringen voor dit gebied bevat. Ook URW, eigenaar van de Mall, zal worden gevraagd mee te betalen, bijvoorbeeld aan de nieuwe fietsenstalling. Op dit moment is nog niet duidelijk hoeveel de gemeente en andere partijen precies gaan bijdragen. Na de zomer van 2025 verwacht het college hierover meer duidelijkheid te hebben en dan een concreet voorstel aan de Raad te doen. Mogelijk wordt dan ook de bestemmingsreserve Mobiliteit aangevuld .
Nieuwe woningbouwprojecten
Zodra lopende projecten minder inzet vragen worden nieuwe woningbouwprojecten opgepakt. Voor een aantal locaties zijn al initiatiefplannen ingediend of in voorbereiding. Ook worden in de omgevingsvisie gebiedsprogramma’s aangekondigd waarin kaders worden geschetst voor nieuwe projecten. Hierdoor worden de regionaal afgesproken woningbouwaantallen gehaald.
Toegankelijke nieuwbouwwoningen
De raad heeft in september 2024 besloten om een deel van de Bestemmingsreserve langer zelfstandig wonen in te zetten voor betaalbare toegankelijke nieuwbouwwoningen. Doel is dat ouderen, maar ook jongere inwoners met een beperking, zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. In 2025 is hier een subsidieregeling voor opgesteld. De subsidieregeling kan door initiatiefnemers gebruikt worden voor de bouw van geclusterde woonvormen van zelfstandige nultredenwoningen met een ontmoetingsruimte. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan de opgave van het Ministerie van BZK voor het realiseren van ouderenhuisvesting tot 2030.