Toelichting programma's

Overhead

Programma Overhead

2026

2027

2028

2029

Exogene en autonome ontwikkelingen

Applicatielandschap

-100

250

250

250

Gemeentelijke Crisisorganisatie

46

46

46

46

Huisvesting raad en griffie

-

-

-130

-130

Implementatie wetgeving sociaal domein

-

-

-

-

Meerjaren onderhoudsplan gebouwen (MJOP)

-740

-740

-740

-740

NIS2-BIO

-920

-868

-465

-465

Vervanging integrale beheeromgeving

-230

-32

-32

-32

Subtotaal

-1.944

-1.344

-1.071

-1.071

Nieuw beleid & Intensiveringen

Artificial Intelligence (AI)

-100

-

-

100

Doorontwikkeling ERPx

-150

-

-

-

Herinrichting Servicecenter

-

66

66

66

Huiselijk Geweld

-200

-200

-200

-200

Integraal klantbeeld

-98

-98

22

22

Ondergrondse infrastructuur

-

-

-

-

Vastgoed organisatie

-

-

-

-

Vervanging werkplekken RP1

-

-

-

-7

Subtotaal

-548

-232

-112

-19

Loon- en prijsontwikkeling

Aanpassen lastenbudgetten aan prijspeil 2026

-1.276

-1.260

-1.257

-1.257

Subtotaal

-1.276

-1.260

-1.257

-1.257

Totaal programma Overhead

-3.768

-2.836

-2.440

-2.347

Bedragen x € 1.000

Toelichting

Exogene en autonome ontwikkelingen

Applicatielandschap

De gemeente wil het applicatielandschap professionaliseren door het aanstellen van een applicatiemanager. Deze Applicatiemanager draagt bij aan kostenreductie, verbeterde risicobeheersing en een efficiëntere inzet van gemeentelijke IT-middelen. Vanaf 2027 wordt door efficiëntie een besparing verwacht.

Gemeentelijke Crisisorganisatie

De gemeente Leidschendam-Voorburg streeft naar een professionele, robuuste en goed georganiseerde crisisorganisatie die effectief kan inspelen op crises en rampen. Om deze ambitie te realiseren, is sinds november 2023 gewerkt aan de doorontwikkeling van de crisisorganisatie. Hieruit blijkt dat er extra middelen benodigd zijn voor onder andere piketvergoedingen en opleidingen.

Huisvesting raad en griffie

Het beoogde doel is om de gemeenteraad en griffie te huisvesten op Raadhuisplein 1. De geschatte kosten zijn hoger dan het huidige krediet, daarom wordt een aanvullend krediet aangevraagd.

Implementatie wetgeving sociaal domein

Voor de uitvoering van meerdere aankomende wetswijzigingen is inzet op tijdige en zorgvuldige implementatie noodzakelijk. Het betreft onder andere wijzigingen in de Participatiewet (‘Participatiewet in balans’), de Wet Proactieve Dienstverlening, het schuldenprogramma en de wetgeving rondom handhaving binnen de sociale zekerheid. Hiervoor wordt budget aangevraagd voor de inzet van twee coördinatoren en voor implementatiekosten, waaronder aanpassingen in werkprocessen en ICT-systemen.

Meerjaren onderhoudsplan gebouwen (MJOP)

Iedere vijf jaar is er een update van de MJOP noodzakelijk voor de financiële verantwoording voor het groot onderhoud.
De MJOP is een dynamisch hulpmiddel welke continu aangepast wordt naar de daadwerkelijke situatie. De bouwindexcijfers zijn echter sinds de vaststelling van de vorige MJOP gestegen met 33%. De hoogte van de storting in de voorziening is hierop aangepast.

NIS2-BIO

De implementatie van NIS2 en de aankomende Cyberbeveiligingswet verplicht de gemeente tot forse investeringen in informatiebeveiliging en cyberweerbaarheid. Als essentiële entiteit moet de gemeente voldoen aan de BIO2 en een Information Security Management System (ISMS) implementeren conform NEN-ISO/IEC 27001.

Vervanging integrale beheeromgeving

Voor de aanschaf van een nieuw integraal beheersysteem openbare ruimte wordt op basis van de recente marktconsultatie hogere kosten verwacht, bestaande uit eenmalige uitgaven voor implementatie, tijdelijke dubbele licentiekosten en extra inzet van personeel.

Nieuw beleid & Intensiveringen

Artificial Intelligence (AI)

AI biedt kansen voor efficiëntere processen, betere samenwerking en versterkte besluitvorming binnen de gemeente. Toepassing vereist aandacht voor ethiek en privacy. De gemeente start met operationele inzet, zoals een Copilot, en verkent tegelijk breder de mogelijkheden via businesscases en integratie in projecten, om ervaring op te doen en toegevoegde waarde te bepalen.  Vanaf 2029 wordt door efficiëntie een besparing verwacht.

Doorontwikkeling ERPx

Het nieuwe financiële systeem ERPx is essentieel voor een goed financieel beheer en het administreren van alle financiële stromen. Om de volledige potentie van dit systeem te benutten, is er in de komende twee jaar extra inzet nodig. Dit is noodzakelijk om de kennis op te bouwen die er momenteel onvoldoende is. Vanaf 2027 is de verwachting dat er, door efficiencywinst, structureel dekking gevonden kan worden voor deze extra functioneel beheertaken.

Herinrichting Servicecenter

De hal van het Servicecentrum is toe aan een vernieuwing om de privacy, functionaliteit en akoestiek te verbeteren. Momenteel ervaren bezoekers onvoldoende privacy bij de balies, is de inrichting verouderd en zorgt geluidsoverlast vanuit het bedrijfsrestaurant voor een onprettige omgeving voor bezoekers en medewerkers. Deze vernieuwing leidt tot jaarlijkse kapitaallasten. Door de herinrichting van het servicecentrum ontstaat ook de mogelijkheid om efficiënter te gaan werken. Door deze besparing kunnen de kapitaalslasten die deze investering met zich meebrengt worden gedekt.

Huiselijk Geweld

Voor inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld is binnen de gemeente een meldpunt beschikbaar. Om slachtoffers van huiselijk geweld beter te kunnen helpen, wordt de ondersteuning uitgebreid met individuele hulp.

Integraal klantbeeld

Het centraliseren van klantinformatie in één systeem is essentieel om de klanttevredenheid te verhogen. De huidige versnippering over meerdere systemen leidt tot inefficiëntie en extra vervolgcontacten. Een centraal klantportaal verbetert de dienstverlening en versterkt de relatie tussen inwoner en gemeente.

Ondergrondse infrastructuur

De druk op de openbare ruimte, zowel bovengronds als ondergronds, neemt toe door de energietransitie, klimaatadaptatie en versterking van biodiversiteit. Er is een groeiende behoefte aan extra transformatorhuisjes, laadpalen, glasvezel en warmtenetten, terwijl de vervanging van gemengde riolering door gescheiden riolering ook voortduurt. Daarnaast belemmeren ondergrondse kabels en leidingen de vergroening van straten en pleinen. De verschillende eigenaren van de ondergrondse ruimte, zoals bewoners, gemeenten en netbeheerders, hebben vaak conflicterende belangen. Om de druk op de ondergrond goed te beheren is extra inzet nodig.

Vastgoed organisatie

De gemeente wil een omslag maken naar beleid waarin het maatschappelijk vastgoed ten dienste staat van de publieke waarden die in de gemeente worden gerealiseerd. Daarbij staat vastgoed bijvoorbeeld ten dienste van maatschappelijke voorzieningen voor de zelfredzaamheid en ontplooiing van bewoners. Ook wordt gekeken naar het toevoegen van publieke waarde aan het vastgoed zelf, zoals door verduurzaming van panden voor een klimaat neutrale gemeente. Voor de opzet hiervan is extra inzet nodig.

Vervanging werkplekken RP1

Het meubilair in RP1, dat sinds de oplevering in 2014 intensief gebruikt is, wordt vervangen in het kader van de verbouwing van de raadzaal. Het oude meubilair wordt hergebruikt op andere locaties totdat het niet langer bruikbaar is, wat bijdraagt aan een duurzame en verantwoorde benutting van middelen. Het doel is om de werkplekken in RP1 te vernieuwen volgens de huidige ergonomische en functionele eisen, terwijl het bestaande meubilair op een efficiënte manier wordt ingezet.

Loon- en prijsontwikkeling

Aanpassen lastenbudgetten aan prijspeil 2026

In deze kadernota zijn stelposten opgenomen om de loon- en prijsstijgingen op te kunnen vangen. Deze indexeringspercentages zijn gebaseerd op de verwachte loon- en prijsstijgingen zoals opgenomen in het Centraal Economisch Plan 2025 van het Centraal Planbureau. Bij het opstellen van de programmabegroting 2026-2029 worden deze uitgewerkt.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 17:19:39 met de export van 05/28/2025 17:12:52