Programma Mobiliteit en bereikbaarheid | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Exogene en autonome ontwikkelingen | ||||
Asfalteren fietspaden | - | - | -36 | -36 |
Subtotaal | - | - | -36 | -36 |
Nieuw beleid & Intensiveringen | ||||
Actieplan verkeersveiligheid | -390 | -230 | -214 | -124 |
Fietsstraat Beetslaan | -30 | - | - | - |
Ondergrondse infrastructuur | - | -150 | -150 | -150 |
Operationeel Mobiliteitscentrum en verkeersmanagement Mall of the Netherlands | -325 | -325 | -325 | -325 |
Randstadrail | -50 | -150 | - | -40 |
Vergunningparkeren | -75 | - | - | - |
Subtotaal | -870 | -855 | -689 | -639 |
Totaal programma Mobiliteit en bereikbaarheid | -870 | -855 | -725 | -675 |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting
Exogene en autonome ontwikkelingen | |
Asfalteren fietspaden | Met het oog op de veiligheid en het stimuleren van fietsgebruik, worden de lokale fietspaden aan de Prins Bernhardlaan, Rodelaan en Noordsingel geasfalteerd. |
---|---|
Nieuw beleid & Intensiveringen | |
Actieplan verkeersveiligheid | De gemeente streeft naar een verkeerssysteem waarin iedereen elke dag veilig thuis kan komen. Het college heeft daarom het actieplan verkeersveiligheid opgesteld, waarin beschreven wordt op welke wijze hier invulling aan gegeven gaat worden. Er zijn concrete acties opgesteld voor de volgende vier gebieden: infrastructuur, gedrag en educatie, handhaving en ‘Samen Veilig’ (iBabs 3101). Er is dekking vanuit de reserve mobiliteit. |
Fietsstraat Beetslaan | In het verkeers- en vervoerplan 2024 is opgenomen dat stapsgewijs wordt gewerkt aan de realisatie van de Verlengde Velostrada, een metropolitane fietsroute, parallel aan het spoor Den Haag-Leiden. Het inrichten van de Nicolaas Beetslaan als fietsstraat is één van de deelprojecten van dit project. Dit budget wordt ingezet voor de voorbereiding van dit project. |
Ondergrondse infrastructuur | De druk op de openbare ruimte, zowel bovengronds als ondergronds, neemt toe door de energietransitie, klimaatadaptatie en versterking van biodiversiteit. Er is een groeiende behoefte aan extra transformatorhuisjes, laadpalen, glasvezel en warmtenetten, terwijl de vervanging van gemengde riolering door gescheiden riolering ook voortduurt. Daarnaast belemmeren ondergrondse kabels en leidingen de vergroening van straten en pleinen. De verschillende eigenaren van de ondergrondse ruimte, zoals bewoners, gemeenten en netbeheerders, hebben vaak conflicterende belangen. Om de druk op de ondergrond goed te beheren is extra inzet nodig. |
Operationeel Mobiliteitscentrum en verkeersmanagement Mall of the Netherlands | Sinds de opening van de Mall in 2021 zet de gemeente zich actief in voor een veilige en soepele verkeersdoorstroming rondom het winkelcentrum. Proactief en operationeel verkeersmanagement is daarbij essentieel om verkeersdrukte op piekdagen beheersbaar te houden en negatieve gevolgen voor de bereikbaarheid in onze gemeente te beperken. Ondanks ingezette maatregelen blijft de verkeersdrukte op piekmomenten, zoals bij slecht weer of volle parkeerterreinen, een zorgpunt. Daarom wordt voorgesteld de inzet van proactief verkeersmanagement, zoals dat binnen het OMC is ontwikkeld, voort te zetten. |
Randstadrail | Leidschendam-Voorburg groeit, evenals de gemeenten om ons heen. Meer mensen betekent meer verplaatsingen. Zonder maatregelen loopt het wegennet in en rond Leidschendam-Voorburg verder vast, dit heeft (grote) gevolgen voor de leefbaarheid en economie. RandstadRail en de metro bieden een hoogwaardig alternatief voor verplaatsingen per auto van en naar grote delen van de regio. Om ervoor te zorgen dat inwoners goed gebruik kunnen maken van de RandstadRail, moeten onder andere de op- en overstapmogelijkheden aangepakt worden. Daarnaast is het verbeteren van de verbinding met Leidschendam Zuid van belang. |
Vergunningparkeren | De Mall of the Netherlands trekt veel bezoekers, wat positief is voor de lokale economie. Tegelijk zorgt dit voor toenemende verkeers- en parkeerdruk, met overlast voor omwonenden. Het college kiest daarom voor een drie-sporenaanpak: verkeersmanagement, parkeerregulering en stimuleren van duurzame mobiliteit. Voor de omliggende wijken wordt vergunningparkeren voorbereid, wat nieuw is voor Leidschendam-Voorburg. Hiervoor is een verordening en dekking van invoeringskosten nodig, zoals aangegeven in raadsbrief 4244. Deze kosten zijn grotendeels onafhankelijk van het aantal gebieden en omvatten onder andere inzet van een procesmanager en aanpassingen in de openbare ruimte. In het najaar van 2025 volgt een aanwijzingsbesluit met kostenraming en dekkingsvoorstel (zie verder ook hoofdstuk Ontwikkelingen ruimtelijk domein met betrekking tot de mobiliteitsaanpak rondom de Mall). |